Zpracovávám data

Kolagenní přípravky pro výživu a regeneraci kloubů

Calcidrink® u postmenopauzálních žen s osteopenií

O osteoporóze

Označení "OSTEOPORÓZA" zahrnuje i změny v kosti kloubního systému přiléhající k chrupavkové tkáni. Mluvíme-li o artróze máme většinou na mysli osteoartrózu, neboť jejich příčiny jsou stejné. Příčiny primární artrózy resp. osteoartrózy neznáme. Jednou z hlavních příčin je stáří vzhledem k všeobecně větší četnosti u vyšších věkových skupin. V generaci 50ti letých je artrózou resp. osteoartrózou postiženo 80 % obyvatelstva.

Úvodní stranaO osteoporózeCalcidrink® u postmenopauzálních žen s osteopenií

Calcidrink® u postmenopauzálních žen s osteopenií

Calcidrink® u postmenopauzálních žen s osteopenií

Účinnost komplexního osteonutraceutika - doplňku stravy Calcidrink® ověřena pilotní klinickou studií u postmenopauzálních žen s osteopenií, počátečním stadiem osteoporózy. Studie publikována v odborném časopise ORTOPEDIE 2010, 4:137-141, www.ortopedieaktualne.cz

Vliv suplementace kolagenními peptidy, vápníkem a vitamínem D resp. Calcidrinkem® na úbytek kostní hmoty a remodelaci kosti u postmenopauzálních žen s osteopenií - pilotní studie

Effects of supplementation with collagen peptides, calcium and vitamin D or Calcidrink? on the bone mass loss and bone remodeling in postmenopausal women with osteopenia - pilot study

Šimková G
Out-patient rheumatological department 1.PP Kladno, Unhošťská 2533, 272 01, Kladno 1
revmactyrobvod@seznam.cz

Šimková Gabriela
Revmatologická ambulance 1.PP Kladno, Unhošťská 2533, 272 01, Kladno 1
revmactyrobvod@seznam.cz

SOUHRN:

Osteoporóza je civilizačním onemocněním, postihujícím v Evropě přibližně 6 -8% obyvatel, jejím důsledkem jsou nízkozátěžové zlomeniny. Prevence a léčba umožňuje snížit riziko zlomenin, zlepšit kvalitu života a snížit ekonomické náklady na terapii tohoto onemocnění. Základem prevence úbytku kostní hmoty je dostatečná saturace organismu vitaminem D a kalciem. (1,2)

U žen déle než pět let po menopauze suplementace vápníkem v dávce 500–1000 mg denně a vitaminem D v dávce 400–800 IU denně zpomaluje úbytek kostní hmoty. U osob s nízkým denním příjmem vápníku a u osob s deficiencí vitaminu D prokazatelně snižuje riziko nevertebrálních zlomenin (o 24 až 50 %) a zlomenin kyčle (o 29 %) (3)

K dalším nezbytným opatřením v prevenci osteoporózy patří dostatek pohybu a bílkovinná strava. Nedostatek bílkovin je rizikovým faktorem zlomeniny proximálního femuru.(4)

Kolagenní lyzáty obsažené v přípravku Calcidrink obsahují aminokyseliny, které jsou základní součástí kolagenu typu I, jenž tvoří základ organické kostní hmoty. Cílem naší studie bylo prokázat vliv užívání přípravku Calcidrink v prevenci snížení kostní hmoty u pacientek s osteopenií. Do pilotní studie bylo zařezeno 21 žen s postmenopauzální osteopenií, které po dobu 1 roku užívaly doporučené denní dávky přípravku Calcidrink. V intervalu 3 měsíců byly hodnoceny markery kostního metabolismu, na počátku sledování a po 12 měsících byla zhodnocena celotělová denzitometrie Kostní denzita na konci studie v oblasti bederní páteře, proximálního femuru a krčku femuru zůstala u většiny respondentek v mezích hodnot před začátkem léčby, u části z nich se denzita zvýšila. Markery kostní novotvorby se zvýšily o 40%. Markery kostní resorpce zůstaly bez významných změn.Výsledky denzitometrického měření ve studii nasvědčují tomu, že suplementace kalciem, vitaminem D (cholecalciferolem) a kolagenními peptidy u některých žen v menopauze může zpomalit úbytek kostní hmoty. Výsledky jsou zatíženy chybou při malém počtu zúčastněných, k jejich potvrzení by bylo zapotřebí provedení studie s větším počtem respondentů a kontrolní skupinou.

Klíčová slova: osteoporóza, osteopenie, kolagenní peptidy

REPRINT studie zde (stránka se otevírá do nového okna a je formátu .pdf velikost souboru je 2.6 Mb)

Zpět na O osteoporóze
ewave.cz